Pada li ugled farmaceutske industrije? Evo što kažu pacijenti

Ugled farmaceutske industrije nastavlja padati — ponajviše zbog stalnog problema visokih cijena lijekova, prema izvješću koje je nedavno objavila istraživačka tvrtka PatientView.

Da je industrija imala "izvrsnu" ili "dobru" reputaciju prošle godine smatra 56 posto ispitanih udruga pacijenata, što je blagi pad, u odnosu na 57 posto godinu ranije i 60 posto u 2021.

U godišnjem istraživanju "Korporativna reputacija farmaceutske industrije" anketirano je više od 2.500 udruga pacijenata diljem svijeta za svoje godišnje izvješće, a analizirana je reputacija 46 velikih farmaceutskih tvrtki. Po ocjenama je, već desetu godinu zaredom, najbolja tvrtka ViiV Healthcare. Riječ je o londonskoj tvrtki nastaloj kao zajednički pothvat GSK-a i Pfizera, kojima se kasnije pridružio i Shionogi. Kompanija je u potpunosti posvećena istraživanju, razvoju i dostupnosti inovativnih lijekova za liječenje i prevenciju HIV-a.

Na drugom mjestu u istraživanju je Roche, a na trećem Gilead Sciences. Promatraju li se samo velike farmaceutske tvrtke, najviše ocjene su dobili Roche, Gilead i Novartis.

Istraživanje zaključuje da je pad reputacije stigao nakon kraćeg pozitivnog razdoblja uzrokovanog proizvođačima lijekova i cjepiva za COVID. Najveći problem koji pacijenti ističu su cijene lijekova - tek 14 posto ispitanika kaže da industrija ima dobru reputaciju kada je riječ o razvoju poštenog određivanja cijena.

Industrija je također loše ocijenjena kada je riječ o transparentnosti cijena — samo 17 posto udruga smatra da farmaceutske tvrtke imaju "dobru" reputaciju u pogledu otvorenosti oko određivanja cijena lijekova. Većina udruga je rekla da su farmaceutske tvrtke u tom pogledu samo "prosječne" ili "loše".

Kad je riječ o očekivanjima pacijenata od farmaceutske industrije, ona uključujuju povećanje suradnje s udrugama, kliničarima i istraživačima radi boljeg razumijevanja potreba pacijenata, kao i poboljšanja pristupa zdravstvenoj skrbi.

"Pacijentske udruge posjeduju dubinu uvida koja može omogućiti povezivanje s HTA (procjenom zdravstvenih tehnologija) i pristupom tržištu, pružiti ključne povratne informacije o podnošljivosti terapija te pomoći u oblikovanju odgovarajuće komunikacije prema ciljnim skupinama pacijenata," istaknuli su autori. "Te sposobnosti nisu sporedne; one su ključne za svaki aspekt istraživanja i razvoja u farmaceutskoj industriji."